“Ik streef ernaar om voorop te lopen op het gebied van duurzaamheid en CO2-reductie. Bij P. de Boorder & Zoon B.V. zijn we al lange tijd actief bezig met verduurzaming. Vaak zijn we de eerste die nieuwe duurzame technologieën adopteren. Zo waren we bijvoorbeeld een van de eersten die zonnepanelen installeerden. Voor ons is het belangrijk om ons te onderscheiden; het gaat niet alleen om ijzer en staal. Duurzaamheid voegt extra waarde toe aan ons product. Het is een kwestie van én-én.” Aldus Paul namens P. de Boorder en Zoon B.V.

“Veiligheid staat bij ons ook hoog in het vaandel. We zorgen ervoor dat we niet alleen zo milieuvriendelijk mogelijk opereren, maar ook dat de werkomgeving veilig is voor ons personeel. Dit is een integraal onderdeel van onze visie op duurzaam ondernemen.”

Co2 reductie

“Ik ben absoluut tegen gesjoemel, vooral als het gaat om het milieu. Mijn visie is gericht op échte CO2-reductie binnen ons vakgebied. Zo maken we al drie jaar gebruik van elektrische personenauto’s, de werknemers rijden op deze manier zo duurzaam mogelijk naar een klus. En al ruim anderhalf jaar rijden we met vrachtwagens die gebruikmaken van fossielvrije brandstof. Maar ook op dit gebied staan we niet stil en gaan we een nieuwe stap maken; we hebben een volledig elektrisch rijdende vrachtwagen met elektrische autolaadkraan gekocht!”

Volledig elektrisch en stil rijden

”Ik vind het belangrijk om te kijken naar de toekomst. Neem het voorbeeld van de elektrische vrachtwagen. Vijftig procent van onze ritten vindt plaats in stedelijke gebieden. Tegen 2030 mogen reguliere vrachtwagens de stad niet meer in. We kunnen wachten tot dat moment, of we kunnen hierop anticiperen. Wij kiezen voor het laatste en bereiden ons nu al voor. Een groot voordeel van de elektrische vrachtwagen naast de C02-reductie is de stilte; het is écht stil. Je hoort de motor niet als je stilstaat bij een stoplicht of bezig bent met een klus. De omgeving ondervindt geen geluidsoverlast meer van een ronkende motor, elektrisch rijden draagt bij aan een betere leefomgeving. De functionaliteit, veiligheid en kracht van een elektrische vrachtwagen zijn niet minder dan die van een traditionele vrachtwagen. Het gebruik van deze vrachtwagen doet niet af aan het werk dat we leveren.”

Zonnepanelen, snelladers en een grote batterij

Op het kantoor hangt een ingelijste luchtfoto van het pand met daarop de zonnepanelen duidelijk zichtbaar. “We hebben al tien jaar zonnepanelen. De elektrische auto’s kunnen daarmee opgeladen worden. Maar om nog efficiënter te zijn hebben we ook een snellader gekocht voor de elektrische vrachtwagen, met tien uur laden kunnen we alweer de weg op!”

Naast het pand is onlangs een kleine container geplaatst, hier zal een batterij opgeslagen worden die niet gebruikte energie van de zonnepanelen opslaat. “Om het stroomgebruik zo goed mogelijk te verdelen en de zonnepanelen optimaal te benutten, hebben we een batterij aangeschaft. Om te

voorkomen dat we het energienetwerk overbelasten gaan we de elektrische vrachtwagen ’s nachts opladen. De door zonnepanelen opgewekte stroom die overdag niet benut wordt, wordt opgeslagen in de batterij. En met deze batterij laden we de vrachtwagen op. Zo verdelen we het stroomgebruik, kunnen we de vrachtwagen opladen én benutten we de opbrengst van de zonnepanelen optimaal!”

Innovatiehorizon: open voor duurzame verandering

“Wat onze volgende stap gaat zijn in duurzaamheid en op het gebied van C02-reductie is nog niet bekend. Maar ik probeer echt zoveel mogelijk bij te dragen; betonijzer is niet energieneutraal. Dus wanneer ik iets nieuws tegenkom of mijn werknemers komen met een nieuw product waardoor we duurzamer, veiliger of makkelijker kunnen werken, zal ik de laatste zijn die zegt: dat gaan we niet doen.”

Back To Top